Handvaardigheid | Tekenen
Beeldende Vorming: Handvaardigheid en Tekenen
Op onze school vinden we creatieve ontwikkeling en expressie van groot belang. Daarom krijgen de leerlingen van groep 3 tot en met 8 wekelijks les in Handvaardigheid en Tekenen, verzorgd door een gespecialiseerde vakleerkracht.
Waarom Beeldende Vorming Essentieel is
Wij geloven dat de vakken Handvaardigheid en Tekenen meer zijn dan alleen 'knutselen' en 'kleuren'. Ze dragen op fundamentele wijze bij aan de ontwikkeling van uw kind:
-
Ontwikkeling van Creativiteit en Verbeeldingskracht: Leerlingen worden uitgedaagd om out of the box te denken, eigen ideeën te ontwikkelen en deze om te zetten in tastbare of zichtbare werken.
-
Verbetering van de Motoriek: Bij Handvaardigheid oefenen de kinderen hun fijne en grove motoriek door het werken met diverse materialen (hout, klei, textiel, papier-maché) en gereedschappen.
-
Leren Kijken en Analyseren: Bij Tekenen leren de leerlingen goed observeren, details zien, en de wereld om hen heen op een andere manier begrijpen. Ze leren over compositie, kleurgebruik en perspectief.
-
Bevordering van Zelfexpressie en Communicatie: Beeldende vorming biedt een uitstekend middel voor kinderen om hun gevoelens, gedachten en ervaringen te uiten, vooral als woorden tekortschieten.
-
Grotere Betrokkenheid en Concentratie: Het werken aan een kunstwerk vereist concentratie, probleemoplossing en doorzettingsvermogen, wat leidt tot een grotere betrokkenheid bij het leerproces.
-
In Kleine Groepen voor Maximale Aandacht: Om de kwaliteit en de persoonlijke begeleiding te garanderen, worden de lessen gegeven in halve groepen. Hierdoor krijgt elk kind de individuele aandacht die het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen en technieken goed aan te leren.
Door de lessen met een vakleerkracht, zorgen we ervoor dat uw kind een brede, evenwichtige ontwikkeling doormaakt en leert om de wereld creatief tegemoet te treden.
Aanbod tekenen
De groepen 3 t/m 8 werken aan opdrachten, die uitgaan van diverse technieken en/of materialen of n.a.v. een thema zoals bv. Sinterklaas, Kerst, Pasen, project e.d. Er wordt gewerkt met verschillende materialen zoals potlood, pandakrijt, verf, inkt, houtskool. Technieken zoals, stempelen, linoleum snijden, sjablonen gebruiken. In de lessen wordt de eigen creativiteit gestimuleerd. Waar mogelijk wordt werk van kunstenaars of een kunstbeweging getoond en besproken.
Kleur
|
Gr.3-4-5 |
Contrast Donkere kleuren Lichte kleuren Kleuren leren mengen Hoofdkleuren |
czGr.6-7-8 |
Kleuren in de natuur Pasteltinten Koud warm contrast Ruimtelijke werking kleur Primaire en secundaire kleuren
|
Vorm
|
Gr.3-4-5 |
Verhoudingen binnen een vorm Vorm heeft een binnenkant en een buitenkant. Dat vormen op iets anders kunnen lijken |
Gr.6-7-8 |
Verhouding van vormen Leren schetsen Schaduwwerking Natekenen |
Licht
|
Gr.3-4-5 |
Over natuurlijke lichtbronnen, zon, maan, sterren Over verlichting bij nacht Dat licht een kleur kan hebben Over spiegeling Sfeer, weer, natuur |
Gr.6-7-8 |
Over sfeer van wazig licht Over schaduw Licht- donker contrast tekenen Gebundeld licht |
Ruimte compositie
|
Gr.3-4-5 |
Ver weg dichtbij Overlapping Figuur en achtergrond Over plattegrond Interieur tekenen |
Gr.6-7-8 |
Voor en achtergrond verschil Perspectief tekenen (basis) Ruimte weergeven door overlapping, afsnijding en verkleining Hoog en laag standpunt Effect van vergroten |
Andere materialen
|
Gr. 3-4-5 |
Stempelen op papier Kosteloos materiaal wisselende opdrachten nav aanbod. |
Gr.6-7-8 |
Linoleum snijden en afdrukken Mozaïek maken van stukjes tegel Kosteloos materiaal wisselende opdrachten nav aanbod.
|
Aanbod Handvaardigheid
De groepen 3 t/m 8 werken aan opdrachten, vooral 3-dimensionaal, die uitgaan van diverse technieken en/of materialen of n.a.v. een thema zoals Sinterklaas, Kerst, Pasen, project e.d. Er wordt gewerkt met plastische materialen (klei, brooddeeg, das-klei), gips, papier/karton, papier-maché, kosteloos materiaal, stof en draad, hout, combinaties van voorgaande. In de lessen wordt de eigen creativiteit gestimuleerd. Waar mogelijk wordt werk van kunstenaars of een kunstbeweging getoond en besproken.
Plastische materialen:
|
Gr.3-4-5 |
Vormen vanuit één stuk Werken vanuit een tegel Duimpotje Bewerken d.m.v. inkrassen, stempelen, inknippen, insnijden Hanteren kleigereedschap |
Gr.6-7-8 |
Aanhechten van klei Ringenpotje Werken met twee kleuren Bewerken d.m.v. kleipapje, glazuur Werken met platen klei
|
Papier en karton
|
Gr.3-4-5 |
Werken met en toepassen van diverse papier- en kartonsoorten Werken met lijmsoorten en andere verbindingsmaterialen Hanteren schaar Papier-maché |
Gr.6-7-8 |
Eigenschappen (her)kennen van diverse papier- en kartonsoorten en gebruiken in diverse opdrachten Op een juiste manier lijmen en verbinden van de materialen Hanteren snijdgereedschap |
Kosteloos materiaal
|
Gr.3-4-5 |
Wisselende opdrachten nav aanbod materiaal |
Gr.6-7-8 |
Mozaiek van stukjes tegel |
Textiel
|
Gr.3-4-5 |
Leren rijgen Knippen in stof Weven Vingerhaken
|
Gr.6-7-8 |
Vormen met draad borduren . Werken met stof m.b.v. naald en draad (Knuffel ontwerpen en maken Haken |
Hout
|
Gr. 3-4-5 |
Werken met hout Verbinden van hout d.m.v. lijm, spijkers Techniek van timmeren Oefenen met timmergereedschap Figuurzagen vanaf groep 5
|
Gr.6-7-8 |
Timmeren Boren met handboor Juist gebruik van gereedschap en materialen Zagen |