Handvaardigheid | Tekenen

Beeldende Vorming: Handvaardigheid en Tekenen

Op onze school vinden we creatieve ontwikkeling en expressie van groot belang. Daarom krijgen de leerlingen van groep 3 tot en met 8 wekelijks les in Handvaardigheid en Tekenen, verzorgd door een gespecialiseerde vakleerkracht.

Waarom Beeldende Vorming Essentieel is

Wij geloven dat de vakken Handvaardigheid en Tekenen meer zijn dan alleen 'knutselen' en 'kleuren'. Ze dragen op fundamentele wijze bij aan de ontwikkeling van uw kind:

  • Ontwikkeling van Creativiteit en Verbeeldingskracht: Leerlingen worden uitgedaagd om out of the box te denken, eigen ideeën te ontwikkelen en deze om te zetten in tastbare of zichtbare werken.

  • Verbetering van de Motoriek: Bij Handvaardigheid oefenen de kinderen hun fijne en grove motoriek door het werken met diverse materialen (hout, klei, textiel, papier-maché) en gereedschappen.

  • Leren Kijken en Analyseren: Bij Tekenen leren de leerlingen goed observeren, details zien, en de wereld om hen heen op een andere manier begrijpen. Ze leren over compositie, kleurgebruik en perspectief.

  • Bevordering van Zelfexpressie en Communicatie: Beeldende vorming biedt een uitstekend middel voor kinderen om hun gevoelens, gedachten en ervaringen te uiten, vooral als woorden tekortschieten.

  • Grotere Betrokkenheid en Concentratie: Het werken aan een kunstwerk vereist concentratie, probleemoplossing en doorzettingsvermogen, wat leidt tot een grotere betrokkenheid bij het leerproces.

  • In Kleine Groepen voor Maximale Aandacht: Om de kwaliteit en de persoonlijke begeleiding te garanderen, worden de lessen gegeven in halve groepen. Hierdoor krijgt elk kind de individuele aandacht die het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen en technieken goed aan te leren.

Door de lessen met een vakleerkracht, zorgen we ervoor dat uw kind een brede, evenwichtige ontwikkeling doormaakt en leert om de wereld creatief tegemoet te treden.

Aanbod tekenen

De groepen 3 t/m 8 werken aan opdrachten, die uitgaan van diverse technieken en/of materialen of n.a.v. een thema zoals bv. Sinterklaas, Kerst, Pasen, project e.d. Er wordt gewerkt met verschillende materialen zoals potlood, pandakrijt, verf, inkt, houtskool. Technieken zoals, stempelen, linoleum snijden, sjablonen gebruiken. In de lessen wordt de eigen creativiteit gestimuleerd. Waar mogelijk wordt werk van kunstenaars of een kunstbeweging getoond en besproken. 

Kleur 

Gr.3-4-5 

Contrast

Donkere kleuren

Lichte kleuren

Kleuren leren mengen

Hoofdkleuren

czGr.6-7-8 

Kleuren in de natuur

Pasteltinten

Koud warm contrast

Ruimtelijke werking kleur

Primaire en secundaire kleuren

 

 Vorm 

Gr.3-4-5 

Verhoudingen binnen een vorm

Vorm heeft een binnenkant en een buitenkant.

Dat vormen op iets anders kunnen lijken

Gr.6-7-8 

Verhouding van vormen

Leren schetsen

Schaduwwerking

Natekenen

 Licht

Gr.3-4-5 

Over natuurlijke lichtbronnen, zon, maan, sterren

Over verlichting bij nacht

Dat licht een kleur kan hebben

Over spiegeling

Sfeer, weer, natuur

Gr.6-7-8 

Over sfeer van wazig licht

Over schaduw

Licht- donker contrast tekenen

Gebundeld licht

Ruimte compositie

Gr.3-4-5 

Ver weg dichtbij

Overlapping

Figuur en achtergrond

Over plattegrond

Interieur tekenen

Gr.6-7-8 

Voor en achtergrond verschil

Perspectief tekenen (basis)

Ruimte weergeven door overlapping, afsnijding en verkleining

Hoog en laag standpunt

Effect van vergroten 

 Andere materialen 

Gr. 3-4-5 

Stempelen op papier 

Kosteloos materiaal wisselende opdrachten nav aanbod. 

Gr.6-7-8 

Linoleum snijden en afdrukken 

Mozaïek maken van stukjes tegel 

Kosteloos materiaal wisselende opdrachten nav aanbod. 

 

 

Aanbod Handvaardigheid

De groepen 3 t/m 8 werken aan opdrachten, vooral 3-dimensionaal, die uitgaan van diverse technieken en/of materialen of n.a.v. een thema zoals Sinterklaas, Kerst, Pasen, project e.d. Er wordt gewerkt met plastische materialen (klei, brooddeeg, das-klei), gips, papier/karton, papier-maché, kosteloos materiaal, stof en draad, hout, combinaties van voorgaande. In de lessen wordt de eigen creativiteit gestimuleerd. Waar mogelijk wordt werk van kunstenaars of een kunstbeweging getoond en besproken. 

 

Plastische materialen: 

Gr.3-4-5 

Vormen vanuit één stuk 

Werken vanuit een tegel 

Duimpotje 

Bewerken d.m.v. inkrassen, stempelen, inknippen, insnijden 

Hanteren kleigereedschap 

Gr.6-7-8 

Aanhechten van klei 

Ringenpotje 

Werken met twee kleuren 

Bewerken d.m.v. kleipapje, glazuur 

Werken met platen klei 

 

  Papier en karton 

Gr.3-4-5 

Werken met en toepassen van diverse papier- en kartonsoorten 

Werken met lijmsoorten en andere verbindingsmaterialen 

Hanteren schaar 

Papier-maché

Gr.6-7-8 

Eigenschappen (her)kennen van diverse papier- en kartonsoorten en gebruiken in diverse opdrachten 

Op een juiste manier lijmen en verbinden van de materialen  

Hanteren snijdgereedschap 

 Kosteloos materiaal

Gr.3-4-5 

Wisselende opdrachten nav aanbod materiaal

Gr.6-7-8 

Mozaiek van stukjes tegel

 Textiel

Gr.3-4-5 

Leren rijgen

Knippen in stof

Weven  

Vingerhaken 

 

Gr.6-7-8 

Vormen met draad borduren  

. Werken met stof m.b.v. naald en draad

(Knuffel ontwerpen en maken 

 Haken 

 Hout 

Gr. 3-4-5 

Werken met hout 

Verbinden van hout d.m.v. lijm, spijkers 

Techniek van timmeren 

Oefenen met timmergereedschap 

Figuurzagen vanaf groep 5

 

Gr.6-7-8 

Timmeren 

Boren met handboor 

Juist gebruik van gereedschap en materialen  

Zagen